စိတ္ကို မေကာင္းေအာင္ျခယ္လွယ္တဲ့ ေစတသိက္မ်ား
(၁) ေမာဟ
မသိတတ္ျခင္း သေဘာ
အဆိပ္ပင္မွာ အဆိပ္သီးေတြကိုပဲ သီးေစႏိုင္တဲ့ ဓာတ္သတၱိပါရွိသလို သတၱ၀ါေတြရဲ႕ သႏာၱန္မွာလည္း သိထိုက္တဲ့ တရားေတြကို မသိေအာင္ ဖံုးကြယ္တတ္တဲ့ ဓာတ္သတၱိတစ္မ်ိဳး ပါရွိတယ္တဲ့။
အဲဒီဓာတ္သတၱိကို အႏုသယေမာဟလို႔ ေခၚတယ္။ ၿငိမ္၀ပ္ျခင္း၊ ကိန္းေအာင္းျခင္းသေဘာကို ဆိုလိုတာတဲ့။
ပရိယုဌာနေမာဟဆိုတာက ထႂကြျခင္းသေဘာတဲ့။
အဲဒီ အႏုသယေမာဟရဲ႕ ဖံုးကြယ္ထားမႈေၾကာင့္ ပုထုစဥ္ေတြဟာ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱသေဘာေတြကိုလည္း နစ္နစ္ ေနာေနာ မသိၾကဘူးတဲ့။
သစၥာေလးပါးကိုလည္း ထိထိမိမိ မသိျမင္ၾကဘူးတဲ့။
အႏုသယေမာဟဓာတ္ကို ပုထုဇဥ္တို႔ရဲ႕ဉာဏ္နဲ႔ မသိႏိုင္ဘူးတဲ့။
စာေပေတြကို ဖတ္႐ႈတဲ့ဗဟုသုတနဲ႔ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ အတိအက်ကို မသိႏိုင္ဘူးတဲ့။
သင့္ေတာ္႐ံု ခန္႔မွန္းႏိုင္တဲ့ အသိမ်ိဳးသာ ျဖစ္တယ္။ ထိုးထိုးထြင္းထြင္း ရွင္းလင္းေအာင္ သိတဲ့အသိမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ဘူးတဲ့။
စိတ္နဲ႔တြဲဖက္ၿပီး ေမာဟထႂကြလာတဲ့အခါမွာ နဂိုကပညာရွိ သူေတာ္စင္ေတြေတာင္ အျပစ္ကို မျမင္ႏိုင္ဘဲ ဒုစ႐ိုက္အမႈကို ျပဳမိၾကတယ္တဲ့။
ေမာဟဆိုတာ အကုသုိလ္စခန္းမွာ အလြန္ဆိုးသြမ္း မိုက္မဲတဲ့တရားမ်ိဳး ျဖစ္တယ္တဲ့။
လူ႔ေလာကရဲ႕ မိုက္မဲမႈမွန္သမွ်ဟာ ဒီေမာဟအေပၚမွာပဲ အေျခတည္တယ္တဲ့။
(အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသရဲ႕ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာစာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပပါတယ္။)
မေရာက္ဖူးတဲ့ေနရာ၊ မသိဖူးတဲ့သူကို မသိတာကေတာ့ ေမာဟအစစ္မဟုတ္ဘူးတဲ့။
မသင္ၾကားဖူးလို႔ မတတ္တာ၊ မသိတာက မွတ္သားဖူးတဲ့ သညာမရွိတာတဲ့။
မိမိရဲ႕ေလ့လာမႈ အစြမ္းအားနည္းေနတာမ်ိဳးပဲ ျဖစ္တာတဲ့။
(၂)အဟိရိက
မရွက္ျခင္းသေဘာ
စိတ္ကိုမေကာင္းေအာင္ ျခယ္လွယ္တဲ့ ေစတသိက္ေတြထဲမွာ အယုတ္ည့ံဆံုး စိတ္အမ်ိဳးအစားပဲ။
မေကာင္းတဲ့ အကုသိုလ္အလုပ္ကို လုပ္တဲ့ေနရာမွာ မရွက္တဲ့သေဘာ၊
မရွက္ျခင္းစိတ္ ေစတသိက္မွာ ေမာဟရဲ႕ မသိတတ္မႈပါ ေရာေထြးၿပီး ပါ၀င္ေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ မရွက္ျခင္းစိတ္က တစ္ဆင့္ တက္ၿပီး
ေက်ာ္မေကာင္း ၾကားမေကာင္းတဲ့ မွားယြင္းမႈေတြကို အစြမ္းကုန္ က်ဴးလြန္မိေစတယ္တဲ့။
အျပင္းအထန္၊ ၾကမ္းတမ္း၊ စိတ္ဆိုး၊ ေဒါသေတြထြက္ၿပီး လူပံုအလယ္မွာ အရွက္မရွိစြာ ေအာ္ဟစ္ဆဲဆိုတတ္တယ္။
ေနရာတကာမွာ ဘယ္လိုအဓိပၸာယ္ ရွိမွန္းမသိတဲ့ အ႐ူးတစ္ေယာက္လို ဘ၀င္ျမင့္ ေထာင္လႊား ႂကြတက္ေနတတ္တယ္။
သူတစ္ပါးကို မတူသလို မတန္သလို အေရာမ၀င္ဘဲ စိတ္ႀကီး၀င္တဲ့ မာနေတြႀကီးထြားေနတတ္တယ္။
ေတြ႕သမွ်လူေတြကို မေကာင္းျမင္ၿပီး ျပစ္တင္ကဲ့ရဲ႕ ေ၀ဖန္ျငဴစူေစာင္းေျမာင္းေနတဲ့ အမူအရာေတြဟာ မရွက္ျခင္းသေဘာေတြပဲတဲ့။